About

gli strumenti del mestiere: tagliolo e martellina

Mi chiamo Cecilia Giusti e sono una spaccapietre: per questo motivo FRAGMENTA è il nome che ho scelto per il mio sito web personale, perché di frammenti e tessere di tanti materiali diversi é fatto un mosaico. Mi sono innamorata degli strumenti tradizionali dell’arte musiva (martellina e tagliolo) nel 2000. Dopo aver seguito corsi di arredamento e progettazione al Politecnico di Milano mi sono diplomata a Sassuolo come designer ceramico. Un viaggio studio tra Ravenna e Venezia mi ha fatto scoprire la bellezza della tecnica musiva diretta e la mia passione per il mondo dei fumetti mi ha portata a trasformare in fumetti di pietra le tavole originali delle storie che prediligo e ad inventare soggetti originali ispirati al mondo dei robot.

Art, h.6cm, robottino a mosaico con clip

My name is Cecilia Giusti and I am a stonebreaker : this is the reason why FRAGMENTA is the name I chose for my personal web site. Because a mosaic is made of fragments and pieces of many different materials. I fell in love with the traditional tools of mosaic art (hammer and chisel) in 2000. After attending courses of interior designer and design at Politecnico of Milan, I graduated in Sassuolo (Modena) as a ceramic designer. It was during a study trip to Ravenna and Venice that I discovered the beauty of the direct technique and my longtime passion for the comics world, took me to transform the original figures of my favourite comic stories into stone comics and to invent original objects inspired by the robots world.

Robot Dream and Mila

Mosaic Robot and MILA, short film during WW2 in Trento, Italy

Il mosaico é un’ opera manuale, richiede abilitá, pazienza, centinaia di colpi di martellina per creare un design complesso, anche quando è di piccole dimensioni.

La realizzazione di un mosaico avviene per piccole porzioni perché è necessario inserire ogni singola tessera nella malta cementizia per almeno due terzi del suo spessore.

Anche quando un mosaico può apparire simile ad un altro ( se decido di ripetere lo stesso disegno o progetto) ogni opera è sempre unica, per manodopera, selezione dei materiali ed andamento (flusso e direzione delle tessere).

Omaggio a Desdemona Metus, protagonista del fumetto noir L'INSONNE

Mosaic is a hand-made product, requiring ability, patience, hundreds and hundreds of hammer blows to complete a complex design, even on small surfaces.

After doing sketches and tests on colors and materials, I choose the framing to examine, in order to start the realisation of the mosaic. Then, I have to reproduce the drawing on the wooden panel. The laying step is very important: it’s necessary to insert each “tessera (the individual fragment of marble, or other material) in the cement binder for at least two thirds of its thickness. The mosaic structure takes shape through the realisation of small portions.

Even if my single product can appear similar one to each other (since I can decide to repeat the same design / sketch / project), my mosaics are always and definitely unique in terms of manpower, material selection and “andamento” (the flow and direction of the tesserae).